Betydelsen av drama : en intervjustudie med två pedagoger

Detta är en M1-uppsats från Akademin för utbildning och ekonomi

Författare: Lena Toresson Wiberg; [2010]

Nyckelord: drama; pedagogik; lärande;

Sammanfattning: Syftet med denna undersökning var att studera vilken betydelse pedagogiskt drama har för elevers utveckling och lärande i skolan. Undersökningen har sin grund i tidigare forskning såsom artiklar och litteratur. Uppsatsskribenten valde att använda sig av ostrukturerade intervjuer som metod för att studera detta, då möjligheten att ställa följdfrågor fanns. Dessa intervjuer har sedan sammanställts och analyserats med fokusområdet som grund, betydelsen av drama för barns utveckling och lärande. Resultatet visar att eleverna genom att arbeta med pedagogiskt drama som metod kan utveckla sin självmedvetenhet och därmed sin kommunikation och relation med andra. Pedagogiskt drama utvecklar eleverna i samspel med varandra. Utifrån intervjuer visar resultatet att drama gör barnen aktiva, de får leva ut och använda kroppens olika sinnen som en del i inlärningen av ny kunskap. Pedagogerna anser att drama skapar möjligheten att utveckla elever enskilt och i grupp och att användandet av drama kan hjälpa till att skapa trygghet och mod. De menar också att eleverna genom drama får möjligheten att leva sig in i andra mänskliga roller samt att de får en förståelse för andra grupper av människor. Uppsatsen visar även hur viktigt det är att arbeta fram en bra gruppdynamik vilken är till stor vikt för trivseln i klassrummet.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)