På fritidshemmet finns en önskelåda. Där ska jag önska att vi får läsa e-ljudböcker. : En studie av elevers upplevelser kring e-ljudbok som alternativ till läsning.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Författare: Yvonne Petersson; [2018]

Nyckelord: e-ljudbok; ljudbok; e-bok; läslust; läsupplevelser;

Sammanfattning: I studiens nulägesanalys framgick av en föreläsare som berättade att allt för många ungdomar lämnar grundskolan med läs-och skrivsvårigheter. Föreläsaren hade genom sitt arbete på behandlingshem träffat flera ungdomar som inte kan läsa och skriva och menade att detta har betydelse för ungdomarnas självkänsla och självbild. Jag ville på grund av detta hitta ytterligare ett sätt till läsning samt undersöka om e-ljudböcker kan väcka läslust hos elever. Utvecklingsarbetets syfte är att få kunskaper om elevers upplevelser kring e-ljudbok. Undersökningen genomfördes på en grundskola i årskurs 1 i södra Sverige där 17 elever deltog i projektet. En utav utgångspunkterna var att eventuellt hitta ytterligare ett sätt till läsning. Vid fyra tillfällen under två sammanhängande veckor genomfördes denna aktion genom diskussioner om läsning och lyssnande av e-ljudböcker. Det dokumenterades genom observationer, gruppintervjuer och individuella elevintervjuer. Resultatet i mina aktioner är för att eleverna ska få en positiv läsupplevelse har läsmiljön som en digitaliserad läsmiljö samt miljön som råder på fritidshemmet betydelse. Elevernas intresse för digitala verktyg blir påtagligt men även att tekniken ska fungera. Fritidshemmets möjlighet till läsupplevelse blir också synligt. Fritidshemmet erbjuder en annan miljö så som soffa, kuddar, filtar med mera. En annan betydelse visar sig vara samspelet mellan eleverna och mellan eleverna och lärare. Eleverna kommunicerar med varandra om läsning, visar respekt under aktionerna och är fokuserade på lyssnandet av e-ljudböcker. Resultatet visar också att elevernas delaktighet i former som att få välja bok själv samt plats är av stor betydelse. Jag har fått en större medvetenhet om hur elever lär sig och vilka faktorer som påverkar läsandet. Den genomförande processen har varit intressant, givande och lärorik. Nya forskningsfrågor som framkommit är: Hur använder vi oss utav digitala verktyg för att främja läsupplevelser? Hur ska jag som lärare arbeta med läsupplevelser på fritidshemmet?

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)