Svenska konsumenters attityder till odlat kött : En kvantitativ enkätstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

Författare: Klara Boström; Sara Hedin; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning  Livsmedelsproduktionen har en betydande negativ påverkan på klimatet där produktionen av kött står för den största delen av utsläppen. Den globala köttkonsumtionen har ökat kraftigt från 1960-talet och ser i nuläget ut att fortsätta öka. Utveckling och innovation av nya proteinkällor pågår och ett exempel på detta är odlat kött. Produktionen av odlat kött kan komma att bli ett alternativ till konventionellt kött. Om tekniken utvecklas till att kräva mindre resurser kan odlat kött bli en möjlig åtgärd för miljö- och klimatproblem kopplat till köttproduktionen. I nuläget finns odlat kött endast på marknaden för konsumenter i Singapore. Eftersom odlat kött är en ny teknologi som inte finns på den svenska marknaden ansåg vi det vara intressant att undersöka hur attityderna bland konsumenter i Sverige såg ut. Syftet med denna studie var att undersöka attityder till odlat kött bland svenska konsumenter (n=860). Deltagarna svarade på en digital enkät som inkluderade frågor om demografi och deras åsikter om odlat kött. Tidigare studier från länder i västvärlden, om odlat kött och konsumenters attityder, användes som referensmaterial. Vi fann att majoriteten av deltagarna inte vill äta odlat kött och att den främsta anledningen till det var att deltagarna ansåg det vara onaturligt. Deltagarna som ville äta odlat kött motiverades främst av nyfikenhet och den åldersgrupp som var mer positivt inställd till odlat kött i studien var 18-29 år. Uppfattningen om odlat kött som onaturligt kan vara en barriär som behöver överkommas om odlat kött ska accepteras som proteinkälla i Sverige. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)