Ett gemensamt engagemang för att skapa förändring? : En kvalitativ studie om utvalda organisationers abete mot kränkande behandling på nätet

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka hur utvalda organisationer arbetar mot kränkande behandling på nätet bland barn och unga. Metoden som användes var kvalitativ och det empiriska materialet inhämtades genom intervjuer. I studien deltog sex respondenter, fyra av respondenterna var från de olika organisationerna Friends, Bris, Tjejjouren samt Barn- och elevombudet som kommer i kontakt med kränkande behandling på nätet. Två av respondenterna arbetade som skolkuratorer inom skilda elevhälsoteam på två skolor. Resultatet analyserades med hjälp av innehållsanalys och ett teoretiskt ramverk som bestod av institutionell teori och isomorfism. Resultatet visade att arbetsgrunden hos de olika organisationerna skiljde sig åt då de arbetade efter olika lagar och teorier. Organisationerna arbetade med olika insatser, exempelvis genom stödverksamhet, föreläsningar och utbildningar till olika målgrupper. Gemensamt för organisationerna var att de arbetade med liknande metoder mot kränkande behandling på nätet som de använde sig av mot traditionella kränkningar. Resultatet visade att det finns olika sätt för samverkan att bildas mellan organisationer, detta kan vara genom formell samverkan eller informell samverkan. Flera av organisationerna i vår studie riktade sitt arbete mot skolan och resultatet visade att det finns brister i hur den samverkan genomfördes. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)