En förskola I Tantolunden : Från frisk luft till fantasigenererande miljö

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Arkitektur

Sammanfattning: Enligt en rapport från Socialstyrelsen 2013 framgår det att få förskolor arbetar systematiskt med att förebygga en miljö där allergi kan uppstå. Ca 80 % av landets förskolor hade fuktskador eller en konstruktion som innbar en förhöjd risk för fuktskador. Endast 40 % av skololorna hade ett ventilationssystem som godkänts genom en så kallad godkänd ventilationskontroll. Barn är inkännande. De absorberar och uttrycker det som vuxna i deras omgivning medvetet eller omedvetet projicerar. Om de känner sig trygga och glada är det en reaktion av de vuxna som omger dem. En miljö där förskolärare mår dåligt skapar i sin tur sämre förutsättningar för att barnen ska kunna utvecklas i positiv bemärkelse. En grundläggande förutsättning för en fungernade förskola är frisk luft. I det här projektet följer jag luften från utsidan in i byggnaden, genom dess inre organisaton för att slutligen ledasut igen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)