Inlärning av multiplikationstabellen - En fallstudie om effektivisering av inlärning av multiplikationstabellen

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Mahroo Khousravi; [2007]

Nyckelord: Inlärning; baskunskaper; huvudräkning; multiplikat;

Sammanfattning: Undersökningens syfte är att studera hur en grupp elevers inlärning av multiplikationstabellenkan påverkas genom att strukturera inlärningen. Undersökningen omfattade 57 elever ochpågick under 4 veckor. Den äger rum i en klass i årskurs 3, två klasser i årskurs 4 och en klassi årskurs 6. För detta använde jag Wiggo Kilborns material (1973) gällande inlärning avmultiplikationstabellen, i Plan matematik (Kilborn & Johansson, 1985). Detta gjordes medhänsynstagande till läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, kursplaner ochbetygskriterier för ämnet matematik i grundskolan och skolverkets rapporter. Fördjupningen iämnet krävde en del litteraturstudier.Genom analys av lärarnas och elevernas svar på intervjuer, har jag fått reda på derasförhållningssätt till multiplikationstabellinlärningen. Lärarna tycker att det är nödvändigt attkunna tabellerna innan barnen börjar med multiplikationsalgoritmen, men de flesta är osäkrapå den metod de använder vid inlärning av multiplikationstabellerna. Det har visat sig attsomliga elever omedvetet använder viss struktur vid multiplikationsinlärningen. Andra eleverbara rabblar upp tabellerna utan att använda någon strategi.Genom att mäta skillnaden mellan medelvärdet på test som gjordes före och eftertabellträningen, kom jag fram till att om Kilborns metod (1973) används på ettsystematisksätt, verkar den ge goda resultat på barnens inlärning av multiplikationstabellen,utan att lärare och elever behöver lägga ned särskilt mycket arbete på tabellträningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)