”Det är inte fel att ha klänning som kille.” : En kvalitativ studie kring förskollärares uppfattningar om genus ur ett normkritiskt perspektiv.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Arbetets syfte är att synliggöra genusperspektivet och dess påverkan på pedagogiken i förskolan. Tidigare forskning har visat att genus i förskolan kan vara svårt att definiera. Den visar även en vag kunskap om läroplanen vilket kan anses ge sämre kvalitet för förskolans arbete mot genusmedvetenhet. Studien utgår från en tematisk analys utifrån det material som vi samlade in genom våra intervjuer. Empirin av studien bygger på semistrukturerade intervjuer, vilket valdes för att få en förståelse och fördjupad syn på genusuppfattningar i förskolan. Vi intervjuade sex förskollärare och materialet har analyserats utifrån ett normkritiskt perspektiv. Vi har utifrån det transkriberade materialet synliggjort fem teman, vilket är: socialt skapat kön, förskollärares stereotypa föreställningar i ett genusmedvetet arbete, ett könsneutralt förhållningssätt, förskollärares avsaknad av stödjande strukturer i genusarbetet och slutligen lyfter vi vårdnadshavares roll i ett normkritiskt arbete. De utmaningar som synliggjorts är att det finns bristande kunskaper av läroplanen i förskolan samt hur en aktivt arbetar med genus i förskolan. Respondenterna ansåg att de inte gjorde någon skillnad på barnen utifrån könstillhörighet, trots det visar resultatet att det gav uttryck för traditionella normer och stereotyper gällande förväntningar på pojkar och flickor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)