Skolpersonalens syn på samverkan kring elever med psykisk ohälsa : en kvalitativ studie baserad på sex semistrukturerade intervjuer

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

Sammanfattning: Denna studie är en kvalitativ intervjustudie där syftet är att få en djupare förståelse för hur skolpersonal ser på samverkan mellan olika yrkesprofessioner kring gymnasieelever i Sverige som lider av eller visar tecken på psykisk ohälsa. Studien avgränsar sig till skolpersonalens syn på samverkan med andra organisationer, verksamheter och yrkesprofessionella, därav har skolpersonal på olika Gymnasieskolor intervjuats. Studien grundar sig i sex semistrukturerade intervjuer med tre skolkuratorer, tvågymnasielärare och en specialpedagog. Resultatet visar att de yrkesverksamma inom skolan upplever att den interna samverkan fungerar väl, att där finns tydliga riktlinjer att förhålla sig till samt att det finns en god kommunikation mellan kollegorna. I den externa samverkan med andra professionella och verksamheter visar studiens resultat att det finns vissa faktorer som försvårar och förhindrar samverkan såsom sekretess och okunskap om varandras uppdrag samt vem som bär ansvar för vad i samverkan. Med studien vill vi författare bidra till en bredare syn, kunskap och förståelse kringområdet samverkan kopplat till psykisk ohälsa på gymnasienivå.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)