Hur omsorg kan leda till makt i barns matsituationer : En kvalitativ studie om hur omsorg visar sig i relationer mellan förskollärare och barn vid matsituationer

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

Författare: Louise Forsberg; Samanta Bancic Håkansson; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna studie har som syfte att bidra med kunskap om hur omsorg visar sig i relationer mellan vuxna och barn vid matsituationer i förskolan. Studien placeras därmed i en stark förankring i forskning disciplinen med betoning på omsorg i barns utveckling och lärande. Tre forskningsfrågor används för att konkretisera studiens syfte. Empirin har samlats in genom en kvalitativ metod med inspiration utifrån mikro-etnografi. Deltagande observationer från en förskola har används för att samla in empiri. Studiens resultat visar att förskollärarna leder barngruppen vid matsituationer, att barnen förväntas att reglera sig själv vid matsituationer och att barnen positioneras in i normer vid matsituationer. Analysprocessen utgår ifrån några av Foucaults maktbegrepp: den pastorala makten, den självstyrda kritiken och disciplinering. Vidare kopplas studiens resultat med tidigare forskning med utgångspunkt i studiens syfte och frågeställningar. I vårt kapitel Diskussion presenteras studiens betydelse för förskollärarprofessionen. Slutsatsen blev att det är betydelsefullt att som förskollärare utifrån omsorg vara medveten om vilken makt den vuxne har i relationen mellan förskollärare och barn.    

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)