Sökning: "Malaguzzi"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet Malaguzzi.

  1. 1. Förskollärares sätt att möta barn i koncentrationssvårigheter i inomhusmiljön : Miljön och pedagogers påverkan på barns utveckling och koncentrationsförmåga

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Arijana Gashi; Rima Akan; [2019]
    Nyckelord :pree-school; concentrations difficulties; environment; pedagogue; pree-schooler society;

    Sammanfattning : The aim of this study is to explore the way teachers in pree-school are relating to and working with pre-schoolers in concentration difficulties in the indoor environment. We have chosen to study if pedagogues are working in a way where they are trying to help the children or if they are considering concentration difficulties as existing within the child. LÄS MER

  2. 2. Den fria lekens kraft och möjligheter : En studie kring förskollärarnas syn på barns lek och lärande i förskolan

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lamia Michaelson Rhawi; Sama Khalil; [2019]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; fri lek; lärande; intervjuer;

    Sammanfattning : The study is about playing and learning in preschool. We have chosen to focus on preschool teachers way of thinking about the role of free play for children's learning. We also want to get ideas on how the preschool teachers thoughts can be configured in their activities. LÄS MER

  3. 3. Miljöns betydelse för barn i behov av särskilt stöd. : En studie om pedagogers syn på miljön i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Lisa Trangärd; [2018]
    Nyckelord :Preschool; Environment; Children s rights; Children with special needs; Lois Malaguzzi; Förskola; miljö; barn i behov av särskilt stöd; barns rättigheter; miljön som den tredje pedagogen;

    Sammanfattning : Syfte med detta arbete är att få en ökad kunskap om hur pedagoger planerar sin lärmiljö så att den är anpassad för barn i behov av särskilt stöd. Jag vill också med arbetet få en bild av hur mycket miljön överhuvudtaget påverkar ett barns lärande i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Barn skapar konstverk mellan lektionerna : Tecknandet som arbetsmetod i fritidshem och skola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Belinda Söderholm; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här undersökningen handlar om åsikter till tecknandet i skolverksamheten som jämförs med de åsikter som finns i fritidshemsverksamheten med barn från 6-9 år. Anledningen till att undersökningen gjordes var för att ta reda på hur tecknandet används och hur det kan användas för att utveckla barns utveckling. LÄS MER

  5. 5. "-Det är liksom mer i tiden." : Synen på det kompetenta barnet i Reggio Emilia och Montessori förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ann-Sofie Kjellberg; [2015]
    Nyckelord :Comparison; Montessori; Reggio Emilia; Vygotskijs sociocultural theory; pree-school curriculum; competent child.; Jämförelse; Montessori; Reggio Emilia; Vygotskijs sociokulturella teori; förskolans läroplan; kompetenta barn.;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to find out if there is a general understanding of what the concept of ”a competent child” is in the writings of Maria Montessori, as well as in books written about Loris Malaguzzi. The essay then compares this with the answers from pre-school teachers in two Montessori and two Reggio Emilia pre-schools about their understanding of what a competent child is, how that shows in their behaviours and attitudes towards the children and in how they use this to arrange the pre-school physical environment. LÄS MER