Gamification - Den roliga inlärningsvägen till digitala internutbildningar : Är digitala internutbildningar med gamification roligare?

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

Sammanfattning: Digitala utbildningar finns för att hjälpa verksamheter med att utbilda sina anställda för att förbättra deras prestationer, samt skydda verksamheterna från att bli utnyttjade. Gamification eller spelifiering är tillämpningen av spelmekanismer i ett icke-spelsammanhang och används inom företag då dess upplevda potential gör att lärande blir mer engagerande och roligt. Det finns inte mycket forskning som bevisar om gamification kan hjälpa företag i utbildningssyfte eller inte. Denna studie undersökte om gamification gör digitala internutbildningar roligare eller inte, genom att jämföra två företag där ena använde sig av gamification och det andra inte gjorde det. Den insamlade data kom från frågeformulär som gav både kvalitativ och kvantitativ data. Data har analyserats med T-test och tematiskt analys för att ge ett empiriskt bidrag till forskningen angående gamification. Resultaten visade att gamification har en betydande inverkan på att göra digitala internutbildningar roligare från både T-testet och den tematiska analysen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)