Ökad återvinning i modebranschen : försörjningskedjans hinder och möjligheter inom produktutveckling

Detta är en Kandidat-uppsats från Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: En ökad textilkonsumtion har lett fram till en problematik kring miljöpåverkan på grund av den ökade mängden använda textilier som ska hanteras efter produkternas död. För att ta till vara på de dyrbara resurser som har använts för att skapa textila produkter, har intresset för återvinning av textila fibrer ökat. Forskningen inom återvinning av bomullsfibrer har däremot inte kommit tillräckligt långt för att produktion av återvunna fibrer av hög kvalité ska kunna göras storskalig. Detta speciellt eftersom problem med exempelvis blandfibrer och separerbarhet försvårar arbetet. Det finns förändringar som kan göras av modeföretag i produktutvecklingsfasen redan idag, vilka kan underlätta återvinningsprocessen och syftar till att skapa ett slutet system i framtiden. Därför finns det ett behov av att identifiera vilka interna problem som kan hindra en produktutveckling av återvinningsbara plagg, samt vilka förändringar som kan behöva ske av ett modeföretags externa relationer för att kunna införa denna produktutveckling. Genom djupintervjuer som utfördes med sju anställda vid fallföretaget Lindexs design- och inköpsavdelning har det klargjorts hur företagets nuvarande arbetsprocesser ser ut, samt vilka hinder som finns och vilka förändringar som behövs inom produktutvecklingen för att underlätta återvinningen. Detta gjordes genom att olika produktgrupper studerades utifrån tre utvalda scenarion som alla skulle underlätta återvinningen av plaggen. Resultatet visade att det finns tillräckliga resurser för att många anpassningar skulle kunna ske redan idag, dock inte i någon större utsträckning på grund av begränsningar inom designen. Ett stort hinder är det bristfälliga kommunikationsflödet, internt inom fallföretaget och externt mellan huvudkontor och leverantörer. Viktiga resurser som har identifierats och som underlättar införandet av förändringar är däremot en drivkraftig leverantörsbas och de långsiktiga relationerna till leverantörerna. Ett begränsat synfält av företagets nätverk har dessutom identifierats hos design- och inköpsavdelningen vid fallföretaget. Slutsatsen är därför att detta skulle behöva vidgas för att implementera förändringar. Även kommunikationsflödet bör nyttjas fullt ut för att de anställda ska kunna arbeta mot uppsatta mål, vilket ställer krav på ledningen att arbeta fram riktlinjer för hur en produktutveckling för återvinningsbara plagg ska genomföras. För att vissa förändringar i riktning mot återvinningsbara plagg ska kunna genomföras, krävs dessutom att modeföretag samarbetar för att driva frågan.Trots att återvinningsbara plagg är möjliga att producera i dagsläget, krävs fortfarande vidare studier angående hur detta är tekniskt möjligt i storskalig produktion, samt hur kvalitetsproblemen förknippade med återvunna fibrer ska hanteras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)