Sökning: "skönlitteratur och identitet"

Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser innehållade orden skönlitteratur och identitet.

  1. 1. Sexualitet, samtycke och relationer i skönlitteratur : En systematisk litteraturstudie om hur skönlitteratur kan vara behjälplig i att belysa SSR inom ramen för svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sanne Vikenäs; [2023]
    Nyckelord :Skönlitteratur; sexualitet; samtycke; relationer; SSR; svenskämne; värdegrund; gymnasieskolan; HBTQI; identitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka hur skönlitteratur, i svenskämnet för gymnasiet, kan användas för att belysa (SSR) värdegrundsrelaterade frågor. Frågeställningarna som används handlar om hur sexualitet, samtycke och relationer belyses i skönlitteratur samt hur de kan användas i svenskämnesundervisning med hjälp av skönlitteratur. LÄS MER

  2. 2. Genus och identitet i fokus vid skönlitterär läsning : En systematisk litteraturstudie om litteratursamtal som medel för att behandla genus och identitet i gymnasieskolans svenskundervisning

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Sara Strand; [2023]
    Nyckelord :Svenskundervisning; skönlitteratur; genus; jämställdhet; normer; identitet;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att bidra med kunskap om hur litteratur väljs och används som utgångspunkt för samtal om normer, genus och identitet i svenskundervisningen. Studien undersöker vad tidigare forskning förmedlar angående förhållandet mellan texten och eleven. LÄS MER

  3. 3. Reflektioner för dig, glimtar för mig : Representation av etnicitet, genus och sexualitet i barns skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Camilla Ehn; Alva Westman; [2023]
    Nyckelord :representation; skönlitteratur; fönster och speglar; diskursteori; intersektionellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur representationer av etnicitet, genus och sexualitet ser ut i populär skönlitteratur för åldrarna 9–12, för att kunna bistå grundskollärare med insikter kring vikten av medvetna val när skönlitteratur används i klassrummen. De frågeställningar som besvaras är, (1) Hur ser representationen ut och hur framställs karaktärerna i den valda skönlitteraturen gällande etnicitet, genus och sexualitet? och (2) Hur ser representationen ut i skönlitteraturen utifrån ett intersektionellt perspektiv? För att undersöka detta genomförs en diskursanalys på tio skönlitterära böcker med diskursteori och det intersektionella perspektivet som grund. LÄS MER

  4. 4. "Nalta eljest" : En undersökning av det dialektala språket i romanen Jag for ner till bror

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Stella Lyssarides; [2022]
    Nyckelord :Dialekt; skönlitteratur; identitet; Karin Smirnoff; Norrland; norrländsk dialekt; litterär stilistik.;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen undersöker jag vilken effekt dialektala inslag har i skönlitteratur. Jag utgår från romanen Jag for ner till bror av Karin Smirnoff (2018) och undersöker vilka dialektala ord och uttryck som finns i romanen samt vilken funktion dessa fyller. LÄS MER

  5. 5. Skönlitteratur i undervisningen : Lärares uppfattningar om litteraturundervisning och att bedöma eleverna inom området

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Ellen Wallén; [2022]
    Nyckelord :Skönlitteratur; Undervisning; Litteraturundervisning; Litteraturdidaktik; Identitet; Påverkan; Betydelse; Bedömning;

    Sammanfattning : Undersökningen syftar till att undersöka hur lärare uppfattar sitt uppdrag inom litteraturundervisning utifrån läroplanen, Lgr11. Studien syftar också till att undersöka hur lärare bedömer eleverna inom litteraturundervisning. LÄS MER