Sökning: "fönster och speglar"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden fönster och speglar.

  1. 1. Normkreativ bokhylla : En normkritisk undersökning om vem som får synas i barnlitteratur och på vilket sätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Anna Pettersson; Ida Helmersson; [2023]
    Nyckelord :normer; normbrytande mönster; problematiserande skildringar; normaliserande skildringar; normkritik; intersektionalitet; barnlitteratur; representation av normer; speglar och fönster;

    Sammanfattning : I studien granskas barnlitteratur ur ett normkritiskt perspektiv. Materialunderlaget ärhämtat från Folkbibliotekens mest utlånade böcker för ålder 6–9 år i Gävleborg, somdärmed utgör vårt geografiska område. Syftet med studien är att belysa vilka normersom representeras i barnlitteraturen och på vilket sätt. LÄS MER

  2. 2. Reflektioner för dig, glimtar för mig : Representation av etnicitet, genus och sexualitet i barns skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Camilla Ehn; Alva Westman; [2023]
    Nyckelord :representation; skönlitteratur; fönster och speglar; diskursteori; intersektionellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur representationer av etnicitet, genus och sexualitet ser ut i populär skönlitteratur för åldrarna 9–12, för att kunna bistå grundskollärare med insikter kring vikten av medvetna val när skönlitteratur används i klassrummen. De frågeställningar som besvaras är, (1) Hur ser representationen ut och hur framställs karaktärerna i den valda skönlitteraturen gällande etnicitet, genus och sexualitet? och (2) Hur ser representationen ut i skönlitteraturen utifrån ett intersektionellt perspektiv? För att undersöka detta genomförs en diskursanalys på tio skönlitterära böcker med diskursteori och det intersektionella perspektivet som grund. LÄS MER

  3. 3. (The Missing) Mirrors and Windowsin the English Classroom : Representation and Diversity in Novels Used in Upper Secondary School

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Åsa Lindskog; [2021]
    Nyckelord :English Teaching; Novels; Literature teaching; Upper Secondary School; Teachers; Representation; Diversity; Intersectional Gender Pedagogy; Rudine Sims Bishop; Nina Lykke.;

    Sammanfattning : This essay aims to investigate representation and diversity in novels used in the English teaching inupper secondary school, and whether teachers take representation into account when choosing whatnovels to work with. A web survey was used to ask 71 teachers of English open questions regardingwhat novels they use in their teaching and why. LÄS MER

  4. 4. Brf Norrby

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Arkitektur

    Författare :Sara Alenby Löfstaf; [2021]
    Nyckelord :Bostadshus; flerbostadshus; Haninge; massivträ; hållbarhet;

    Sammanfattning : I ett allt mer stressat samhälle vill jag skapa bostäder som blir en lugn plats i vardagen. Jag vill leka med konceptet där naturen möter staden och erbjuda ett boende där möjligheten till att ta en kaffe på ett fik några trappor ner är lika nära som en lugn promenad i naturen. LÄS MER

  5. 5. Vindarnas spel

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Anders Hardenborg; [2015]
    Nyckelord :kulturskola; musikskola; teaterskola; dansskola; älvsjö;

    Sammanfattning : Utgångspunkten i min kulturskola var en nervös elev. Eleven har kanske inte gjort sin läxa. Ljus genom trädkronor brukar ha en lugnande inverkan på många människor. Fasadens speciella utformning med rörliga plattor är tänkt att filtrera ljuset på ett sätt som liknar trädkronornas utanför huset. LÄS MER