Flerspråkiga barnsspråkutveckling i förskolan : En studie om hur förskollärare beskriver sitt arbete med flerspråkiga barn

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Detta examensarbete handlar om språkutveckling hos flerspråkiga barn i förskolan. Syftet med studien var att utveckla kunskap om hur förskollärare inom förskolan beskriver sitt arbete med språkutveckling hos flerspråkiga barn. Inför studien formulerades frågor om hur förskollärare förstår begreppet flerspråkighet, på vilka sätt förskollärare arbetar med språkutveckling hos flerspråkiga barn och vilket stöd som finns för förskollärare för att stärka språkutveckling hos flerspråkiga barn. Studien genomfördes med hjälp av kvalitativa, halvstrukturerade intervjuer med fyra förskollärare. Den teoretiska utgångspunkten utgjordes av det sociokulturella perspektivet med begreppen scaffolding och proximal utvecklingszon.Resultatet visar att flerspråkighet definieras på samma sätt av alla informanterna i studien. Respondenterna använder också samma metoder för att utveckla svenska och stödja modersmål hos flerspråkiga barn, som handlar om bildstöd, TAKK och digitala verktyg. Det som också framkom under intervjuerna var att förskollärare inte visste riktigt hur de skulle stödja barnens modersmålsutveckling. De påpekar att det är stor utmaning och de behöver mer kunskaper om flerspråkighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)