Litar du på krögare? - det gör i alla fall deras revisorer : En studie i ”dålig revisionssed” i restaurangbranschen

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Mikael Nordh; Henrik Ingvarsson; [2005]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Revisorn förväntas uppfylla flera roller. Dessa roller har dock en konkurrerande status och revisorn kan omöjligt uppfylla alla samtidigt. En revision kan därför principiellt aldrig utföras enligt idealfallet. Vi pekar ut hur rollernas konfliktsituationer kan aktualiseras som främst oberoendeproblem genom att studera restaurangbranschen där rollkonflikterna är extra tydliga. Oberoendeproblematiken är sedan tidigare väl känd och diskuterad, men vi hoppas att exemplifieringen med restaurangbranschen där över 70 % av företagen fuskar , skall belysa effekten av problemen samt dess omfattning. Detta gjordes genom att intervjua personer i intresseorganisationer som är insatta i ämnet och revisorer som intresserat sig för dessa problem. Vi genomförde även en enkät för att mäta revisorns attityder som dessvärre inte gav så många svar som önskat. Problemområdet berör i huvudsak intäktsredovisning och manipulerade kassaregister. Vi analyserar orsaksfaktorer till varför revisionen i restaurangbranschen idag håller så låg kvalitet samt debatterar åtgärder för förbättringar i utvecklingen av god revisionssed. Vi vill med andra ord revidera revisorskåren. Våra motiv är att som objektiv observatör kunna bedöma problem och uttala oss om dem utan att angripas av argument som partställning. Vi hoppas därför kunna bidra med en ofärgad, men ändå provokativ bild till den diskussion som förs offentligt. Vårt syfte i denna roll är att informera, medla, samt minska förväntningsgapet. Resultat: · Genom att ”godkänna” redovisning baserad på manipulerbara kassaregister tar revisorn inte hänsyn till kravet; tillförlitlighet på revisionsbevis. Kassaregister kan inte ge betryggande säkerhet utan bör jämställas med ett onumrerat kvittoblock · Det råder stor okunskap om hur kassaregister manipuleras och i vilken omfattning. Detta leder till att många revisorer och redovisningsekonomer inte är medvetna om den risk de tar i kontantbranscher när de beräknar priset på sin tjänst. · Revisorsrollen är dåligt lämpad att avslöja fusk i restaurangbranschen p.g.a: De metoder som erfordras för att avslöja fusk, revisorns beroende till företagaren orsakad av en nära social relation, samt revisorns svaga incitament att avge oren revisionsberättelse när det är befogat. · För att ändra revisorers attityder bör RN pröva systemdokumentation och behandlingshistorik samt öka incitamentsstrukturen genom ökad revisionskontroll.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)