“Man kan inte älska alla, men du skarespektera alla” : En kvalitativ studie om fem förskolläraresrelationskompetens

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Denna studies syfte är att undersöka hur förskollärares relationskompetens ser ut och tas i uttryck i den pedagogiska verksamheten. Studien är en kvalitativ studie, där fem olika förskollärare genom en kvalitativ skuggningsmetod har skuggats under en hel arbetsdag. Insamlad data har därefter bearbetats och analyserats utifrån en tematisk analys. I databearbetningen vägledde det empiriska materialet oss fram till studiens teoretiska utgångspunkt, och utgår därav från ett induktivt angreppssätt. Studiens teoretiska utgångspunkt utgår från det relationella perspektivet och Aspelins tolkning av Thomas J. Scheffs relationsteori, med fokus på lärares relationskompetens. Aspelins tolkning av relationskompetens innefattar tre delkompetenser, vilka han benämner som kommunikativ kompetens, differentieringskompetens och socioemotionell kompetens. Dessa går att synliggöra i förskollärarnas förhållningssätt, och det är utifrån detta som resultatet av datainsamlingen grundar sig på. I resultatet framkommer det att alla förskollärare besitter relationskompetens, men att detta kan skilja sig och utspela sig på olika sätt, i olika grader och i olika situationer. Resultatet synliggör även den makt som finns, och som inte går att undkomma, en makt som är subtil och förklädd i lust och välvilja.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)