Barnmassage

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Lisa Ahlander; Malin Holmqvist; Malin Cederlund; [2008]

Nyckelord: 0;

Sammanfattning: Vårt syfte med detta examensarbete var att ta reda på vilken påverkan barnmassage/beröring har på barngruppensamt det enskilda barnet i förskolan. För att uppnå vårt syfte tog vi hjälp av två problemformuleringar. På vilketsätt påverkar barnmassage/beröring barngruppen? Kan barnmassage/beröring påverka barns inlärning? Vi valdeatt ställa öppna enkätfrågor via mail till pedagoger som arbetar med barnmassage/beröring runt om i Sverige.Dessutom införde två av oss barnmassage/beröring under vår verksamhetsförlagda utbildning våren 2008. Vi haräven läst litteratur som berör ämnet. Enligt vårt resultat påverkar barnmassage/beröring barngruppen och detenskilda barnet på ett positivt sätt. Barnen blir lugnare, mer harmoniska och får bättre koncentration, vilketinnebär att inlärningen går lättare. Barnen blir trygga och bryr sig om varandra, detta leder till attkommunikationen blir bättre, det blir mindre konflikter och bättre samverkan mellan barnen. Eftersom vi lever iett stressigt samhälle med ett högt tempo så behöver både pedagoger och barn tillfällen och kunskaper omaktiviteter som skapar lugn och harmoni i vardagen. Vår undersökning har visat att det resultat man får avbarnmassage/beröring blir en pedagogisk vinst för både barnen och pedagogerna. Barnmassage/beröring är ettbra verktyg till att uppnå många av läroplanens mål.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)