Samisk turism : en studie om samiska turistföretagares syn på samisk turism

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

Sammanfattning: I denna studie undersöks samiska turistföretagares motiv till att ägna sig åt samisk turism, samt vad de anser vara viktigt för att turismen ska utvecklas i en positiv riktning. Det undersöks genom att knyta ihop teorier gällande urfolksturism, med resultat från intervjuer med sex olika samiska turistföretagare. Resultaten från denna studie visar hur de två huvudsakliga drivkrafterna för samiska turistföretagare är att motverka fördomar och en felaktig bild av den samiska kulturen genom att sprida korrekt kunskap, samt de ekonomiska fördelarna turismen medför. Den ekonomiska aspekten var framför allt framträdande hos företagarna som kombinerade rennäring och turism, där det ekonomiska komplementet förbättrar rennäringens förutsättningar för fortlevnad. Ytterligare en drivkraft som identifierades var hur man genom kunskapsspridning om naturen ser en möjlighet till att bevara den lokala miljön. För en positiv utveckling av samisk turism lyftes vikten av att samisk turism ska drivas av samer, att undvika en anpassning efter turisters felaktiga förväntningar samt att renen ska vara verksamhetens fokus för de företag som kombinerar rennäring med turism.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)