Praktiska moment i teknik på gymnasiet : En studie om hur läromedel och elever förhåller sig till de praktiska momenten i teknikundervisningen på gymnasiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från KTH/Lärande

Sammanfattning: Drygt 20 år sedan återinfördes teknikprogrammet på den svenska gymnasieskolan. Programmet har fem olika inriktningar, gemensamt för alla dessa är ämnet teknik. Ämnet består av tre kurser, varav en är obligatorisk på teknikprogrammet. I Skolverkets examensmål för teknikprogrammet framgår att teori och praktisk tillämpning ska samverka i undervisningen. I den här uppsatsen undersöks vilka kunskaper som kan vara lämpliga att lära ut just vid praktiskt arbete i ämnet teknik och hur de tillgängliga läromedlen i ämnet hanterar förmedling av kunskap genom praktiskt arbete. För den svenska gymnasieskolans ämne teknik finns det tre olika läromedel på marknaden, en helt digital och två böcker. Genom en läromedelsanalys undersöks hur dessa läromedel förhåller sig till Skolverkets anvisningar om praktiska inslag i undervisning. För att komplettera läromedelsanalysen utförs även en undersökning med frågor i en enkät till elever på ett teknikgymnasieprogram. Frågor till eleverna har fokus på praktiska moment. Analysen utförs med ett teoretiskt ramverk där teknisk kunskap delas in i fyra kategorier, tyst kunskap, praktisk regelkunskap, teknikvetenskap och tillämpad naturvetenskap. Skolverket skriver i examensmålen för teknikprogrammet att teori och praktik ska samverka i elevernas utbildning. Men det centrala innehållet och betygskriterierna ger ingen ledning till lärarna i frågan om vilka delar av kurserna som är lämpliga att lära ut praktiskt. En lärare som utgår från de läromedel som finns tillgängliga får ingen ledning i vilken typ av teknisk kunskap som kan förmedlas praktiskt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)