Traineeprogram som lärmiljö : en studie ur ett miljöpedagogiskt perspektiv av LRF Konsults traineeprogram

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Bakgrund: För att organisationer ska kunna överleva och konkurrera i den turbulenta omgivningen som råder i informations- och kunskapssamhället måste individens lärande stå i fokus. En del organisationer hanterar de krav som ställs idag genom att satsa på ett traineeprogram. Vi undrade därför hur ett traineeprogram kan fungera som lärmiljö. Syfte: Vårt syfte var, att utifrån traineedeltagarnas perspektiv identifiera och analysera de faktorer, som kan ha påverkat traineedeltagarnas förutsättningar till lärande i den specifika lärmiljö, som LRF Konsults traineeprogram utgjorde. Vi ger därefter förslag till pedagogiska insatser som kan bidra till att företaget utvecklar sin lärmiljö ytterligare. Metod: Empirisk studie genomförd genom kvalitativ metod. Resultat: I det miljöpedagogiska perspektivet är det av betydelse, att identifiera de faktorer, som påverkar individens lärande i individens lärmiljö. Vi identifierade och analyserade olika faktorer som vi ansåg kan ha påverkat traineedeltagarnas lärande under traineeprogrammet. Traineerna uppfattade sin lärmiljö olika. Vi fann att det var av central betydelse var de befann sig i företaget under sin utbildningstid. Trots att alla traineer deltog i samma traineeprogram så var det alltså de lokala villkoren som påverkade deras lärande. Vi utarbetade några förslag till pedagogiska insatser som vi menar kan bidra till ytterligare förbättring av traineernas lärmiljö. Nyckelord: Trainee, traineeprogram, lärande, lärmiljö, miljöpedagogiskt perspektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)