Parallelldrift av generatorer : Att skapa ett förslag till M/S Solsund

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

Sammanfattning: Projektet har tillkommit på uppdrag av Ölandsfärgan AB, målet var att utreda möjligheterna för parallelldrift ombord på rederiets fartyg M/S Solsund. Frågeställningen besvarades genom att ta fram ett förslag på en installation för parallelldrift. Kraven som ställdes i projektdirektivet var att installationen skulle följa gällande regelverk för denna typ av installation samt att elscheman över förslaget togs fram i enlighet med IEC-standard. Ett tidigare examensarbete skrivit av Ottosson & Nordin (2015) där de har dokumenterat M/S Solsunds huvudinstrumenttavla användes för att kartlägga installationen. En besiktning av komponenterna ombord M/S Solsund genomfördes med avsikten att undersöka skicket och den fysiska layouten av dessa. I samband med besiktningen hade ägaren en förevisning av fartyget för att ge kunskap om den dagliga driften ombord. Förevisningen gav en bredare uppfattning över förutsättningarna för hur en framtida installation skulle kunna se ut. En viktig parameter i projektet har varit att fastställa vilket regelverk som gällde för M/S Solsund vilket i sin tur skulle användas för att utarbeta ett förslag på installationen. Utredningen ledde till att förslaget skulle följa klassningsbolaget Germanischer Lloyd regelverk för Elektriska installationer, I-1-3 Electrical installations. (GL I-1-3). Vid utvärderingen av nuvarande installation och regelverk konstaterades att en modifikation av befintlig installation var nödvändig för att uppfylla kraven i projektdirektivet. Det konstruerades ett förslag på ett nytt övervakningsskåp för generatorerna innehållande nya komponenter som både kompletterade de generatorskydd som utvärderingen kom fram till fattades samt ersatte de skydd som var i det gamla övervakningsskåpet. De kompletterande komponenter som förslaget vill installera till varje generator var ett autosynkroniseringsdon som sköter in och utfasningen av generatorerna. Ett lastfördelningsdon som sköter både lasten vid normal drift och avlastningen vid utfasning av aktuell generator. Synkroniseringsskåp för indikering vid manuell infasning samt tre skyddsrelä innehållande överströms- och kortslutnings skydd, över- och under voltskydd samt ett överlastskydd som trippar non essential last ifall förbrukningen blir för hög. De kompletterande ritningar som ritades över denna installation återfinns som bilaga 3 och följer IEC standarden och är tänkta att användas som underlag vid en eventuell installation. Resultatet blev två layoutscheman och fem kretsscheman

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)