Hur redovisas miljöansvar i flygbranschen - En studie av de sex största aktörerna i Europa

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Charlotte Lundström; Karolin Ragnarsson; [2008-01-31]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund och problem: Begreppet Corporate Social Responsibility kan delas upp i ekonomiska, sociala och miljömässiga aspekter. I takt med det växande klimathotet ökar trycket på företag att redovisa för de miljömässiga aspekterna. Då CSR-redovisningen är frivillig finns inga gällande lagar utan istället har principer och riktlinjer ifrån olika organisationer tagits fram. Flygbranschen har på senare tid hamnat i fokus för miljödiskussionen dels genom ett ökat resande och dels genom EU: s förslag om att flygtrafiken ska ingå i handeln med utsläppsrätter. Det här leder fram till problemformuleringen i uppsatsen; Vad redovisar företag i flygbranschen gällande miljöåtaganden och andra miljöaspekter? Syfte: Syftet med undersökningen är att kartlägga och analysera hur flygbranschen i Europa redovisar miljöaspekter och miljöåtaganden. Vidare är syftet att se hur väl deras rapportering stämmer överens med en framtagen checklista utifrån vad GRI har för direktiv samt miljöprinciperna enligt Global Compact. Avgränsningar: I den här uppsatsen kommer endast den europeiska flygbranschen att granskas. Vidare undersöks bara den information som externa intressenter får ta del av såsom årsredovisningar, hållbarhetsrapporter samt företagens webbsidor. Slutligen, inom området för CSR ska undersökningen enbart fokusera på den del som rör miljöansvar. Metod: Uppsatsen bygger på en kvalitativ undersökning av företagens års- och hållbarhetsredovisningar. I studien analyseras de sex största flygbolagen i Europa utifrån en framtagen checklista som bygger till stor del på riktlinjer framtagna av GRI och FN: s organ Global Compact. Därefter har resultatet sammanställts företagsvis i empirin vilket sedan ställts mot de valda teorierna intressent- och legitimitetsteorin i analysen. Resultat och slutsatser: Slutsatsen i den här uppsatsen är att det finns skillnader mellan flygbolagen i vad de redovisar. De traditionella bolagen redovisade betydligt mer än lågprisbolagen. Skillnaderna kan förklaras genom att de traditionella bolagen anses vända sig mot en annan marknad samt ha andra intressenter med andra krav än lågprisbolagen. Vidare kan skillnader uppstå genom att informationen som lämnas är frivillig. Till sist har företagen olika behov att skapa legitimitet eftersom de strävar efter att ha likasinnade värderingar som sina intressenter. Förslag till fortsatt forskning: Göra om studien om några år för att se om miljöredovisningen har ändrats alternativt utöka studiens urval och på så sätt genomföra en mer kvantitativ undersökning av flygbranschens miljöredovisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)