Vad lyssnar du på? : En kvalitativ studie om attityd till reklam i podcaster

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Tidigare forskning om upplevelser och attityd till reklam i podcaster har varierat i sina resultat. Det finns studier som tyder på att annonsformatet värdläst reklam bidrar till den bästa lyssningsupplevelsen för konsumenterna. Samtidigt finns det andra studier som visar att traditionell radioreklam istället bidrar till en bättre lyssningsupplevelse. Eftersom podcastlyssnandet ökar i Sverige kan det därför vara av intresse att undersöka konsumenternas attityder till dessa två annonsformat i podcaster både för företag som funderar på att sponsra en podcast men även ur ett producentperspektiv. Studien strävar efter att undersöka det här genom 14 kvalitativa intervjuer som transkriberats, tolkats och genomgått en tematisk analys. Resultatet visade att de flesta har en negativ inställning till reklam i podcaster men har en förståelse att reklamen behöver inkluderas ur ett ekonomiskt perspektiv. Det uttrycktes som positivt när ett reklaminslag upplevdes som humoristiskt och informativt av informanterna. Negativa åsikter uttrycktes när reklaminslagen upplevdes för monotona och säljande. Generellt var attityden och upplevelsen av den värdlästa reklamen mer positiv på grund av det personliga tillvägagångssättet där det fanns mer utrymme för humor, information och delgivning av privata detaljer från podcasvärden. Med studiens resultat vill författarna presentera upplevelsen och attityden till reklam ur en konsuments perspektiv och på så vis bidra med förståelse och inspiration till fältet inom marknadskommunikation, men även företag och producenter i podcastbranschen. Studien är skriven på svenska. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)