En kartläggning av ett företag som arbetsgivare ur ett internt perspektiv : en kvantitativ och kvalitativ undersökning av identitet och profil

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Sammanfattning: Syftet med undersökningen var att kartlägga hur medarbetarna uppfattar ett företag som arbetsgivare.Syftet var även att kartlägga hur företaget vill uppfattas som arbetsgivare. Teoretiskt underlag i formav sju värdepropositioner användes för att mäta medarbetarnas uppfattning av företaget somarbetsgivare samt hur viktiga var och en av de sju värdepropositionerna var för medarbetarna. Genomatt använda en kvantitativ enkätundersökning undersöktes medarbetarnas uppfattning av företagetsom arbetsgivare i fråga om var och en av de sju värdepropositionerna. Genom enkätundersökningenundersöktes även hur viktiga var och en av de sju värdepropositionerna var för medarbetarna. Enöppen semistrukturerad intervju användes för att kartlägga hur företaget vill uppfattas somarbetsgivare av medarbetarna. Resultatet visade att medarbetarna skattade samtligavärdepropositioner högt vilket tyder på att alla värdepropositioner finns inom företaget i storutsträckning. Samtliga värdepropositioner ansågs även som viktiga av medarbetarna. Genomintervjun framkom det att ETHOS (Engagemang, Trygghet, Hållbarhet, Omtanke och Samverkan)är de faktorer som genomsyrar hela företagets verksamhet och som de vill bli associerade med somarbetsgivare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)