En segregerad skola behöver inte betyda en segregerad livsstil : En kvalitativ studie om skolsegregationen och dess påverkan på den svenska skolledningen

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

Sammanfattning: I denna studie genomförs en undersökning gällande skolledningens roll i arbetet mot skolsegregation i svenska skolor. Undersökningen kommer att ämna sitt fokus på att identifiera skolledningens utmaningar, men även vilka strategier som används för att motverka skolsegregation. Syftet med studien är att få en djupare förståelse av begreppet skolsegregation samt hur skolledningen strategiskt kan motverka detta. För att kunna genomföra det har kvalitativ metod valts där intervjuer utfördes med fem personer från olika skolor som arbetar i skolledningen. Resultatet visar att det finns utmaningar i arbetet, men också att det existerar en mängd lösningar där varje skola arbetar på sitt unika sätt. Ett stort ansvar läggs på skolledningen och ur det perspektivet menar studiens informanter att det krävs mer åtgärder utanför skolan. Mycket kritik riktas mot den existerande boendesegregationen och friskolan. Avslutningsvis kan det konstateras att det krävs ett bättre samarbete mellan politiker och skolledningen men även ändringar i bostadsbyggandet för att kunna stoppa skolsegregationen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)