Förändringsprocesser i företag med flexibla anställningsformer - en fallstudie av en organisation i servicebranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Johan Callesen; Lisa Hallin; [2020-02-13]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I den här studien har vi valt att närmare studera informationsspridning och förändringsprocesser i en organisation inom restaurangbranschen. Restaurangbranschen utmärker sig genom att ha en personalstyrka som ofta arbetar oregelbundet och där flertalet inte har arbetet som sin huvudsakliga sysselsättning. Vi har gjort semistrukturerade kvalitativa intervjuer med chefer och medarbetare i företaget för att på så vis försöka förstå deras uppfattning om förändringsprocesserna i företaget. Resultatet presenteras genom två exempel på förändringar i företaget och hur de upplevdes av chefer och medarbetare. Andra mer generella aspekter kring förändringsprocesser och informationsspridning som var relevanta för analysen och slutsatserna presenteras också. Den teoretiska utgångspunkten är att företag är i konstant förändring och att det kan finnas skillnader i den formella och informella strukturen. En del av problematiken med jämförandet av tidigare studier är att dessa ofta behandlar förändring som en rörelse från ett statiskt scenario till ett annat och sällan tar hänsyn till varje organisations unika kontext. Utifrån intervjuerna och våra tolkningar av dem har vi med hjälp av den teoretiska referensramen kommit till slutsatsen att det är många faktorer som påverkar organisationens förändringsprocesser och att det syns tydligare på grund av branschens förutsättningar. Vi menar också att förhållandet mellan den formella och den informella strukturen är viktig för hur en organisation fungerar och att det i sin tur påverkar mängden information och hur den förändras när den översätts, både inom organisationen och mellan organisationen och den externa miljön.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)