Förskollärarens syn på barns möjlighet till återhämtning i utomhusmiljön : En kvalitativ intervjustudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Denna studie syftar till att undersöka hur förskollärare ser på barns inflytande, barns möjligheter samt behov av egeninitierad återhämtning i förskolans utomhusmiljö. Ämnet är valt för att bidra till en större förståelse för hur utomhusmiljön kan gynna barnens återhämtning. Med hjälp av en kvalitativ ansats där semistrukturerade intervjuer används som redskap, synliggör vi hur förskollärare bemöter och möjliggör för barns behov av återhämtning. Detta ställs mot förskolans ramar och rutiner och synliggör således hur återhämtning i utomhusmiljön fungerar i praktiken. Resultatet analyseras med teorier kring barndomssociologi, tidigare forskning, förskolans styrdokument samt annan relevant litteratur. Resultatet indikerar hur barnens återhämtning utomhus påverkas av förskollärarnas möjlighet att bemöta barnens behov samt vikten av en genomtänkt utformning av förskolans utomhusmiljö. Utifrån studiens resultat kan vidare forskning med hjälp av observationer och barnintervjuer genomföras för att fördjupa resultatet ytterligare. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)