”Annars blir det en grupp av sånna där Redbergspojkar" - En studie om Straight Edge och subkulturer som ett potentiellt kulturarv.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

Sammanfattning: Under denna studie har mitt syfte varit att se hur en kulturarvsproduktion skulle påverka subkulturen Straight Edge, ur både positiv och negativ synvinkel. Straight Edge är en subkultur som föddes ur en motreaktion på punkens destruktiva ideal. Den är en del av Hardcore-­‐scenen(HC-­‐scenen) och är baserad på grundvärderingen om att avstå droger, alkohol och tobak för resten av livet. Genom att ta upp frågor om bevarande och förvaltning av subkulturen hoppades jag på att sXe (Straight Edge) skulle kunna bli betraktad ur ett nytt perspektiv där kulturarvsfrågor kunde få stå i centrum. En genomgående metod under studien har varit att ge nya namn åt företeelser inom subkulturen som annars har betraktats som vardagliga. Att benämna spelningar som ritualer och X:et på deltagarnas händer som symboler har gett mig en chans till djupare analys och nya grepp på subkulturen. Under intervjuerna med mina informanter har frågan angående inkludering och exkludering kommit upp och dessa två begrepp har fått ta stor del av min uppsats. Att hitta en balans mellan att vara inkluderande eller exkluderande verkar vara ett problem subkulturen tampas med och min uppsats har försökt att behandla de konsekvenser som kan påverka subkulturen, både positiva och negativa. Inkludering bidrar till en öppen subkultur som kan få chansen att växa, medan en exkluderande subkultur bevarar autenciteten som är viktig för att behålla de grundvärderingar som sXe är uppbyggd på. Slutligen har också en jämförelse mellan subkulturen och ett befäst världsarv gjorts för att bredda synen på vad ett kulturarv kan vara. Där diskuteras kulturarvsproduktionens konsekvenser och hur subkulturen kan både gynnas och hotas av en sådan process.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)