Jämförelse av uppskattat terrängtransportavstånd mellan beslutstödet Timbertrail och Stora Enso Skogs bortsättningshandbok

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/School for Forest Management

Sammanfattning: De tio senaste åren har det i Sverige nettoavverkats mellan 84–92 miljoner m³sk per år och vanligt är att avverkningen planeras, samt beräkning av terrängtransportavståndet. Under dessa tio år har det även utvecklats flera olika beslutstöd för att effektivisera, standardisera och förbättra processen att planera basstråk och basvägar samt att beräkna terrängtransportavståndet. Något som lett till att intresset för dessa beslutstöd och vad de kan åstadkomma har ökat inom skogsbruket. För att öka användandet behövs fler studier om hur beslutstöden överensstämmer med dagens metoder. Studiens syfte var att jämföra terrängtransportavstånd enligt Stora Enso Skogs Bortsättningshandbok med Timbertrails förslag till terrängtransportavstånd. Ett delsyfte var att undersöka produktionsledarnas spridning vid beräkning av terrängtransportavståndet enligt Bortsättningshandboken. Datamaterialet som användes i studien hämtades hos Stora Enso Skogs register om trakter som redan var bortsatta och slutkorrigerade. Beräkningen av terrängtransportavståndet med Timbertrail utfördes på 1113 stycken trakter, avverkade under 2022 inom Stora Enso Skogs verksamhetsområde. Resultatet visade att i genomsnitt var Timbertrails avstånd inklusive simulerad lossningssträcka endast 0,54 procent kortare än Bortsättningshandbokens avstånd. Denna skillnad var inte statistiskt signifikant. Inte heller för specifika avverkningsformer eller ursprung visade analysen på någon signifikant skillnad i avstånd mellan Timbertrail och Bortsättningshandboken. Vid en jämförelse av de uppskattade avstånden mellan produktionsledarna, expertbedömningen och Timbertrail, framkom att expertens bedömning var den kortaste i både gallrings- och slutavverkningstrakterna, jämfört med produktionsledarna och Timbertrail. Det kan noteras att Timbertrail hade kortare avstånd än produktionsledarna. Det observerades en signifikant skillnad mellan produktionsledarnas och expertens bedömning av terrängtransportavståndet, men inte mellan produktionsledarna och Timbertrail. Sammanfattningsvis visade studien att Timbertrails terrängtransportavstånd överensstämmer med Bortsättningshandboken. Studien indikerade även att produktionsledare beräknade ett längre terrängtransportavstånd med Bortsättningshandboken gentemot ett expertbedömt avstånd. Dessa resultat kan vara användbara för att informera beslutsfattare inom Stora Enso Skog, och hjälpa till att optimera beräkningarna för terrängtransportavståndet med hjälp beslutstödet Timbertrail.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)