Dataanalys & tre lönsamhetsstrategier för ökad lönsamhet inom svenskae-handelsföretag

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund: E-handeln har på senare år genomgått radikala förändringar och dataanalys kan stå för 10 % av tillväxten hos 56 % av alla e-handelsföretag. Dataanalys erbjuder många fördelar och internationella företag hävdar att 30% av deras försäljning beror på dataanalys. Det finns tre olika lönsamhetsstrategier för att svenska e-handelsföretag ska öka lönsamheten. Dessa är (i) minska kostnader, (ii) öka omsättning, (iii) minska tillgångar och totalt kapital. Studien visar att 35 % av alla svenska e-handelsföretag har inte tillgång till relevanta data och det finns en oro för att dessa företag kommer att ligga efter i utvecklingen. Syfte och frågeställning: Studien syftar till att undersöka om e-handelsföretag tillämpar dataanalys vid utformning av lönsamhetsstrategier och vilka konsekvenser går det att identifiera av detta. Vilka lönsamhetsstrategier väljer svenska e-handelsföretag och hur används dessa strategier i kombination med dataanalys? Tillvägagångssätt: Studien använder en tvärsnittsdesign med datainsamling utifrån enenkätundersökning av e-handelsföretag där 93 respondenter svarat, 5 semi-strukturerade intervjuer och sekundärdata från 20 e-handelsföretag. Till analys av empiri användes univariat- och bivariat analys tillsammans med innehållsanalys. Empiri: Sextiofem av nittiotre respondenter i studien tillämpar dataanalys vid utformningav lönsamhetsstrategier, medan en tredjedel av deltagarna uppger att de inte tillämpardataanalys. Studien visade att de vanligaste analysverktygen är deskriptiv- och preskriptivanalys, medan de vanligaste lönsamhetsstrategierna är ökad omsättningen och minskade kostnader. Slutsats: Är att svenska e-handelsföretag fortfarande saknar resurser och kunskaper för att nyttja dataanalys fullt ut. En tredjedel av svenska e-handelsföretag går miste om fördelarna med dataanalys som även uppskattas bidra till 30 % av ökad försäljning. Dataanalys är den nya oljan och möjliggör för värdeskapande, därmed är slutsatsen av det här arbetet att svenska e-handelsföretag bör utvinna värde ur data och fokusera på att bli mer datadrivna. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)