Mobilen i skolan eller skolan i mobilen? Gymnasieelevers användning av, upplevelse av samt attityder till mobiltelefonen i förhållande till skolarbetet

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Författare: Karolina Hansson; [2022-09-12]

Nyckelord: mobiltelefoner; attityder; användning; gymnasieelever; m-learning;

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att undersöka gymnasieelevers användning av, upplevelser av och attityder till mobiltelefonen i förhållande till skolarbetet. Resultatet är tänkt att bidra med en kartläggning av de utmaningar och möjlig¬heter som den nya tekniken för med sig in i skolans verksamhet, och i och med detta utgöra ett bidrag till utvecklingen av skolans framtida strategier för val och användning av informations- och kommunikations¬¬teknologi. Den teoretiska bakgrunden utgörs av den sociologiska infallsvinkeln på mobilanvändningen, företrädd av Richard Ling; Digital Natives och liknande teoribildningar; samt mobile learning (m-learning). Studien genomförs med två metoder: en webbenkätundersökning med en majoritet (ca 80 %) av eleverna på en gymnasieskola och tre fokusgruppsintervjuer med 15 av eleverna. Resultatet belyser mobiltelefonens starka, men också mycket paradoxala, roll i elevernas liv. Mobilen används i dagsläget främst för privata syften, men vissa funktioner spelar stor roll för hur eleverna tar sig an sitt skolarbete. Mobilen utgör en vital del i de gränsöverskridande aktiviteter som sker mellan privatlivet och skolpraktiken. Upplevelserna av mobilen är delade: den kan både hjälpa och stjälpa i skolarbetet. Även när det gäller attityder till en mobilsatsning i skolan är eleverna kluvna: de är å ena sidan nyfikna, å andra sidan skeptiska till mobilens plats i skolan. Samtidigt är alla rörande överens om att mobilen är här för att stanna – i skolans värld såsom i privatlivet. Mobilen för med sig både möjligheter och utmaningar in i skolans värld. Som ”allestädes närvarande” IKT-verktyg med möjlighet för eleverna att tidsplanera samt reglera sin studiemiljö, har mobilen en unik potential. Utmaningarna som följer med verktyget är att reglera den privata användningens negativa påverkan på skolarbetet genom en väl förankrad mobilpolicy, samt att förbereda eleverna för ett digitalt informationssamhälle genom att stödja dem i frågor som rör t.ex. källkritik och digital etikett. Mobilfrågans komplexitet ger upphov till heterogena uttryck bland eleverna. Dessa, i kombination med skolans befintliga IKT-verktyg samt den relativt skeptiska ställningen till mobiltelefonen som pedagogiskt redskap, motiverar en känslig mottagaranalys vid en eventuell implementering av mobil teknik i undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)