Bildämnet i ett elevperspektiv : En undersökning om elevers förväntningar och uppfattningar om bildämnet i skolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att undersöka elevernas förväntningar och uppfattningar om ämnet bild. Detta uppnås genom att göra en kvantitativ undersökning av hur eleverna uppfattar bildämnet idag. Det som framkommit i denna studie är att eleverna uppfattar bildämne som roligt och viktigt. På frågan om “varför tror du att man har bild i skolan” anser de flesta att bild är viktigt för framtida yrkesval för dem som vill läsa estetiska programmet på gymnasiet och arbeta med bild och visuella medier i framtiden. Dessutom menar de flesta att bild är viktigt för att kunna tolka bilder och utveckla kreativiteten. Eleverna värderar alltså ämnet ur flera perspektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)