Hur upplevs ledarskap vid distansarbete?

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologi

Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka hur arbetstagarna vid en statlig organisation i Mellansverige upplevde ledarskap under distansarbete. Åtta semistrukturerade intervjuer genomfördes och analyserades med en induktiv tematisk analysmetod för att uppnå syftet. Resultatet visade tre huvudteman som representerade respondenternas subjektiva upplevelse av distansledarskap. Enligt respondenterna krävdes en ledare med personlig mognad för att kunna leda på ett önskvärt sätt. Tydlighet i kommunikationen och förmågan att skapa förtroende ansågs också vara avgörande egenskaper, särskilt vid distansarbete för att upprätthålla medarbetarnas välbefinnande. Sammanfattningsvis framkom det att bra kommunikation och förtroende var nyckelfaktorer för att skapa ett positivt ledarskap. En kommunikativ och empatisk ledare inkluderade och engagerade sina anställda, särskilt vid distansarbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)