Ämneslärarprogrammet : - En kvantitativ studie om studenters tankar kring idrott och hälsa utbildningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Sammanfattning: Syftet med denna studie har varit att undersöka vilka tankar studenter på två universitet har på ämneslärarprogrammet och specifikt idrott och hälsa utbildningen. Frågeställningarna löd på följande sätt: (i) vilken syn har studenterna från de två universiteten på ämneslärarprogrammets utbildning och specifikt inriktningen idrott och hälsa? Och (ii) skiljer sig synen angående utbildningen beroende på vilket universitet studenterna studerar på?   Studien har genomförts med hjälp av till största del en kvantitativ metod; en enkätundersökning som 24 studenter ifrån två universitet har fått genomföra. Studien teoretiska ramverk har utgått ifrån de pragmatiska sanningsteorierna och specifikt konsensusteorin. Studiens resultat visar att det inte går att utläsa några sanningar utifrån ett översiktligt synsätt och utifrån konsensusteorin. Dock visar resultaten att det finns en relativt stor skillnad mellan de två universiteten och när de två universiteten separeras ifrån varandra är det möjligt att se en rad olika sanningar om idrott och hälsa utbildningen hos universiteten. Till exempel på fråga 1 i enkätundersökningen (De praktiska momenten har kännetecknats av god pedagogisk kvalité.), där 46,6 procent av respondenterna från universitet 1 svarade med en 4:a eller 5:a och 100 procent av respondenterna från universitet 2 svarade med en 4:a eller 5:a.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)