Arvet från Holbein sett genom Olle Hamngren och Martina Müntzings porträttkonst : En analys av verk av Hans Holbein, Olle Hamngren och Martina Müntzing. Hur ser arvet från renässansen ut i dagens porträttmåleri?

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Hur påverkar porträttmålaren Hans Holbein den yngre dagens porträttkonst? Det är nästan 500 år sedan han dog. Vad är det för speciellt med Hans Holbein och vilka egenskaper i hans målningar är det som fångas upp av Sveriges kanske två  främsta porträttmålare idag? Finns detta inflytande även utanför Sverige? Detta är utgångspunkten för denna C-uppsats. Min uppsats påvisar att det realistiska porträttmåleri som Holbein verkade inom med naturtroget återgivna detaljer, noggrant planerade målningar med koder som finns där för den betraktare som vet att tyda dem. Såväl Müntzing, Hamngren samt Kitaj använder denna realism på ett tydligt sätt. Symbolerna som togs med av Holbein under renässansen var symboler för vad som ansågs viktigast i livet då. Dessa har ersatts med andra symboler i vår samtid. Det är detta som är magin eller mystiken i "realismen" – och kopplingen till Holbeins tradition – att den har flera lager eller dimensioner och att den tar spjärn mot symboliken. Det Holbeinska arvet går alltså igen och konstnärerna ger fina och eleganta gester åt den initierade betraktaren. Från Holbeins dyrbara exklusiva föremål har vi idag symboler för solidaritet, vänskap, kärlek och familj som de viktigaste attributen i livet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)