Frihet på tvären. En studie om hur tvärflöjtsläare i kulturskoaln konstruerar undervisningsinnehåll

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Marianne Isaksson; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Lärare i kulturskolan formar i hög grad sin undervisning. Vad undervisningen skall innehålla, och hur detta arbetas med är ofta upp till läraren själv. En frihet, eller inte? I avsaknad av styrdokument agerar ideologier, normer och traditioner ramar för undervisningen. Varje instrument har sina egna traditioner och därmed ramar för undervisningen. Detta självständiga arbete syftar till att få mer kunskap om hur lärare på instrumentet tvärflöjt väljer undervisningsinnehåll. Genom att anta ett socialkonstruktionistiskt perspektiv med diskurspsykologiska begrepp som analysverktyg kan identifieras hur olika undervisningsinnehåll konstrueras och legitimeras i samtal. Samtalen i föreliggande arbete är i form av enskilda intervjuer med fem lärare i tvärflöjt. Resultatet visar på ett produktfokus där låten är navet i undervisningen. Undervisningsinnehåll (såväl repertoar som instrumenttekniska övningar) syftar till att generera en produkt i form av en låt eller ett stycke. Vidare präglas valen i hög grad av tankar om en tillfredsställd elev, samt om bredd före spets. Även om undervisningen i tvärflöjt kan beskrivas präglad av historisk tradition och en konservatoriediskurs tyder lärarnas berättelser på en mer marknadsorienterad syn där låten går före instrumentet, elevens tillfredsställelse före krav och genrebredd före klassisk musik. Detta faller generellt i linje med den senaste forskningen om kulturskolans verksamhet och visar på ett förändrat synsätt under de senaste 10 åren. Vidare forskning skulle kunna belysa de konsekvenser denna förflyttning från konservatorietradition till marknadsorientering fått och får för elevernas lärande i kulturskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)