Patienters erfarenheter av besök på livsstilsmottagningar : En intervjustudie

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

Författare: Pernilla Johansson; Emma Nieminen; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund: Många människor i Sverige har ohälsosamma levnadsvanor vilket kan leda till kroniska sjukdomar, för tidig död och stora kostnader för samhället. Distriktssköterskor har en central roll i det hälsofrämjande arbetet och kan genom arbete på livsstilsmottagning stödja patienter att förändra sina ohälsosamma levnadsvanor. Syfte: Syftet med studien var att beskriva patienters erfarenheter av besök hos hälsokoordinatörer på hälsocentralers livsstilsmottagningar. Metod: Kvalitativ design med induktiv ansats användes som metod. Datainsamlingen genomfördes med semistrukturerade intervjuer och elva patienter deltog i studien. Data analyserades genom manifest kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Analysen resulterade i två kategorier. I kategorin Hälsokoordinatörers förhållnings- och arbetssätt beskrev patienterna vikten av ett bra bemötande och att kunna känna förtroende, att de fick stöd och uppmuntran, att de fick information och råd som var anpassade efter dem, samt vikten av uppföljning. I den andra kategorin Faktorer hos patienterna som påverkar motivationen framkom det att patienterna hade både inre och yttre faktorer i deras omgivning som påverkade dem och deras motivation vid besöken på livsstilsmottagningen. Slutsats: Det är svårt och tar tid att förändra sina levnadsvanor. Att få hjälp och stöd är därför betydelsefullt. Patienternas motivation är central vid livsstilsförändring. Som hälsokoordinatör är det viktigt att vara medveten om att patienters motivation påverkas av olika faktorer och att livsstilsrådgivningen måste individanpassas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)