Faktorer i en kund–systemleverantörsrelation som bidrar till en framgångsrik införandeprocess av ett Treasury Management System : En fallstudie av Nordkap och tre av dess kundföretag

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Sammanfattning: Införandet av ett informationssystem är en vanlig strategi för att kunna öka konkurrenskraften i företagets verksamhet med syftet att stödja och effektivisera verksamheten. En typ av informationssystem är ett Treasury Management System som kan effektivisera företagets hantering av finansiell information. Att införa ny teknik är dock en utmaning och införandeprocessen kan vara kritisk för att systemet ska vara möjligt att användas framgångsrikt. Införandet av ett Treasury Management System är inget undantag, det är ofta en komplex process med omfattande finansiella data där kritiska affärsprocesser hos kundföretaget behöver bearbetas. Även brist på utbildning, kunskap och kommunikation är vanliga problem som kan kopplas till relationen mellan kundföretaget och systemleverantören. Avsaknaden av en god relation mellan kund–systemleverantör kan i många fall resultera i att införandet misslyckas. För att nå ett framgångsrikt införande av Treasury Management System är det därför viktigt att förstå vilka faktorer i relationen mellan kund–systemleverantör som kan bidra till en framgångsrik införandeprocess. Syftet med denna kandidatuppsats i informatik är att identifiera och beskriva faktorer i en kund–systemleverantörsrelation som bidrar till en framgångsrik införandeprocess av ett Treasury Management System. Fallstudiemetoden har tillämpats och en litteraturstudie har genomförts. Utifrån litteraturstudien har en analysmodell upprättats. Primära empiriska data har samlats in genom utförda semistrukturerade intervjuer via Google Meet. Fem intervjuer har utförts med anställda på fallföretaget Nordkap och tre av dess kundföretag. Uppsatsstudiens tre viktigaste slutsatser är: kommunikationen mellan kund– systemleverantör är avgörande för att införandeprocessen ska bli framgångsrik. Kundens engagemang spelar stor roll för att användarutbildning och kommunikationen ska fungera och därmed bidrar det även till en framgångsrik införandeprocess. För att uppnå en framgångsrik införandeprocess är det av stor vikt att etablera en tydlig och gemensam målsättning som omfattar hela införandeprocessen och som återspeglar kundföretagets förväntningar på både systemet och införandet. Kunskapsbidraget från denna genomförda studie är en variabel: Engagemang, samt tre indikatorer: Grad av engagemang, Omfattning av tillgängliga resurser och Grad av gemensamt språk, som har lagts till i en modifierad analysmodell under studiens slutsatskapitel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)