Att lyckas med ett förändringsarbete - En fallstudie på byggföretaget BRA

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Cajsa Andersson; Sara Thörn; [2016-10-06]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Litteraturen inom området förändringsarbete belyser att det är en svår process som många gånger misslyckas. Många organisatoriska förändringar resulterar inte i det utfall som från början var tänkt och det är heller inte ofta som förändringen håller i längden. I denna uppsats studeras ett förändringsarbete på byggföretaget BRA där ett extra chefsled har införts. Förändringsarbetet hos företaget har skett på grund av expansion samt överbelastning hos de anställda. Det teoretiska syftet med studien är att koppla det studerade företaget till relevant litteratur genom att jämföra likheter och olikheter. Det praktiska syftet handlar om att ge företaget en utvärdering av deras förändringsarbete för att avgöra om det varit lyckat eller inte. Dessa två syften ligger till grunden för forskningsfrågan som handlar om vad det är som gör ett förändringsarbete lyckat. Genom en litteraturstudie kan relevanta teorier och modeller urskiljas. Litteraturen om förändring delas upp i två huvudområden; planerad förändring och framväxande förändring. Under planerad förändring studeras framförallt två modeller; Lewins 3-stegsmodell och Kotters 8-stegsmodell. Under framväxande förändring studeras kritiken mot planerad förändring samt framväxande kommunikation. För att besvara forskningsfrågan används en kvalitativ undersökningsstrategi som baseras på nio intervjuer på BRA fördelat på ledning och olika chefsled. Intervjuerna är semi-strukturerade och data analyseras utefter de modeller och teorier som studerats under litteraturstudien. Resultatet av studien visar att företagets förändringsarbete har varit lyckat utan varken motstånd eller motgångar. De slutsatser som nås är att det kan ha funnits tre olika möjligheter till varför utfallet av undersökningen blev som den blev. (1) Företaget tillsatte en resurs istället för att ta bort en, vilket är ovanligt vid förändringsarbeten. (2) Företagskulturen kan ha påverkat svaren under intervjuerna vilket kan ha gjort att svaren inte var helt vad respondenterna själva tyckte utan vad de trodde företaget ”ville” att de skulle säga. (3) Det har inte skett en organisationsförändring i den mening som litteraturen beskriver. Då tidigare forskning inom förändringsarbeten främst fokuserat på misslyckanden och vilka faktorer det är som kan gå fel kommer denna studie att utvidga forskningen genom att titta på de aspekter som kan göra ett förändringsarbete lyckat. Det finns också ett metodologiskt bidrag i form av att många element kan påverka svaren som ges under en intervju vilket är någonting som måste analyseras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)