Älskade Mörker : Död, rymd och hyperobjekt i Romantisk poesi

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

Författare: Elaine Nilsson; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I min uppsats kommer jag att diskutera döden och rymden som hyperobjekt och hur vi kan se på romantisk poesi ur ett ekokritiskt perspektiv idag med hjälp av dessa tolkningar. Genom att sätta poesin i kontext till tiden som den skrevs under vill jag markera var diskussionen om döden och rymden började och analysera de romantiska poeternas verk genom Timothy Mortons ekokritiska teorier om hyperobjekt. Människans ansvar till naturen från den enskilde individen till stora industrier är en del av vår samtidsdialog, en global dialog och jag tolkar de så att de romantiska poeterna, i sitt avståndstagande från den industrialiserade världens livsförhållanden, format delar av den här nya dialogen. Romantikernas koppling till naturen är rotad i deras fascination för mystik och det ockulta. Deras tid var en då man fortfarande kunde välja att ta avstånd ifrån den stundande industrialismen. W.B. Yeats, den sista romantiska poeten omringades av industrien och de nya samhällsstrukturerna, han flydde från rigiditet i religion och politik både spirituellt och fysiskt. Yeats liv förkroppsligar den romantiska poetens sökande efter frihet och därför är han också central i min uppsats. Vi kan förändra hur vi läser och uppfattar romantisk poesi i modern tid genom att se på döden och rymden som hyperobjekt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)