Stress och copingstrategier hos gymnasieungdomar : En kvalitativ studie om upplevda stressfaktorer och stresshantering hos gymnasieungdomar i årskurs 3

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

Sammanfattning: Denna studie ämnade att undersöka vilka faktorer som stressade elever som gick i årskurs tre på gymnasiet samt att undersöka vilka strategier de använde sig av för att hantera stressen. Studien var en kvalitativ intervjustudie och metoden som användes för att undersöka frågeställningen var hermeneutisk. Uppsatsen hade en salutogen ansats. Resultatet visade att studenterna upplevde att de faktorer som stressade dem var skolan, fritiden, viktiga relationer, ekonomi och tankar på framtiden. De copingstrategier som ungdomarna uppgav att de använde sig av var problemfokuserad coping, omstrukturerande coping, emotionsfokuserad coping och undvikande coping. Socialt stöd spelade en betydande roll för stresshantering hos respondenterna. Slutsatsen blev att gymnasielever i årskurs 3 upplevde flera faktorer som stressade dem och att de använde sig av olika copingstrategier för att hantera stressen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)