Lärarens kompensatoriska uppdrag för att skapa en likvärdig skola. Utmaningar och möjligheter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Författare: Viktor Norberg; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Den svenska skolan är idag ett högst debatterat och omtalat område.1 Många inom och utanför skolan vill yttra sig om både det ena och det andra. Inte helt oväntat så har likvärdigheten kommit att ställas i rampljuset för att diskuteras. Denna studie är utförd för att finna utmaningar och möjligheter kring detta ämne och ge verktyg för lärare att belysa utmaningar, möjligheter och arbetssätt med det kompensatoriska uppdraget.Studien behandlar frågeställningarna “Hur jobbar de intervjuade lärarna med det kompensatoriska uppdraget”, “Kan utmaningar och möjligheter med skollagens likvärdighetskrav identifieras i de intervjuades utsagor” och “Kan arbetssätt med det kompensatoriska uppdraget identifieras för läraren?” studien använder sig av ett reflektivt skoldidaktiskt ramverk med en kvalitativ fenomenografisk ansats.Textens disposition introducerar läsaren till utmaningar och möjligheter med det kompensatoriska uppdraget och likvärdighetsbegreppet, med efterföljande frågeställningar knutna till problemformuleringen och den reflektiva skoldidaktiska teorin. Därefter kommer en forskningsöversikt kring det kompensatoriska uppdraget på ett generellt plan men även där konkreta arbetssätt i strävan mot det kompensatoriska uppdraget lyfts fram. Därefter introduceras Uljens reflektiva skoldidaktiska teori och modell och hur denna ska användas i utformandet av intervjufrågorna och användningen av teorin för utvärdering och planering. Empirin är baserad på fyra lärares utsagor om det kompensatoriska uppdraget kopplat till planering och utvärdering. Slutligen analyseras deras svar genom att återkoppla till frågeställningarna och användningen av Uljens reflektiva skoldidaktiska teori. Avslutningsvis lyfts en allmän diskussion baserat på resultatet av studien.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)