Omgivning är A och O : En rapport om omgivningens roll vid unga kvinnors nyföretagande i Linnéregionen.

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

Sammanfattning: Kvinnors företagande har under åren vuxit fram som ett akademiskt fält, och engagerar såväl politiker som forskare. Kvinnor startar företag i väsentligt mindre utsträckning än män och intresset för kontexten kring företagare har ökat, framförallt vad gäller kvinnor. Syftet med följande studie är att redogöra för samt analysera omgivningens roll vid uppstartsfasen vad gäller unga kvinnors nyföretagande i Linnéregionen. Regionen består av Kronobergs län och Kalmar län. Länen ligger totalt sett över medel vad gäller företagande i stort, men vid närmare kontroll tydliggörs att länen ligger under det svenska genomsnittet både vad gäller kvinnors företagande och ungas företagande. Det finns en önskan om att få fler unga kvinnor att bli företagsamma och i följande studie riktas fokus till tre omgivande faktorer och dess inverkan på nyföretagandet. Faktorerna är sociokulturella, ekonomiska och politiska. Med kvalitativ forskningsmetod och djupintervjuer som tillvägagångssätt har 10 unga kvinnor i Linnéregionen intervjuats för att identifiera vad och hur de upplevt att olika delar i nämnda tre faktorer har påverkat dem i deras nyföretagande. Både likheter och skillnader har kunnat utläsas i deras upplevelser. Gemensamt är att stöttning har upplevts viktig i såväl social, ekonomisk och politisk omgivning. Skillnaderna har identifierats i påverkans utsträckning, men generellt verkar sociokulturella faktorer spela en stor roll och därefter ekonomiska, medan politiska inte varit fullt så avgörande. Studiens resultat presenterar bakomliggande koder i vardera faktor som på ett eller annat sätt spelar en roll i unga kvinnors nyföretagande. Dessa skapar en större förståelse och kan utgöra grund för framtida studier genom att användas som teoretisk mall. Vidare rekommenderas kommuner och företagsstödjande organisationer att tydligare marknadsföra sina hjälpinsatser och erbjudanden, samt se över de som finns möjligheter att förbättra förutsättningar för unga kvinnor i de koder som studien frambringat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)