Att lära med lärplattan : En litteraturstudie om digital kompetens i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: Uppsatsens empiri utgörs av sju forskningsstudier som handlar om digitala verktyg i förskolans utbildning. Studiens syfte är att undersöka hur digital teknik kan användas som ett pedagogiskt verktyg, samt hur denna teknik påverkar barns utveckling och lärande. De forskningsfrågor som studien grundar sig på är hur förskolor arbetar med digitala verktyg för att stötta barnet i dess utveckling och lärande samt vilka positiva och negativa konsekvenser som finns av barns användande av digitala verktyg i förskolan. Materialet har analyserats utifrån det sociokulturella perspektivet, samt SAMR-modellen. Litteraturen visar att digitaliseringen i förskolan är en demokrati -och likvärdighetsfråga. Studiens resultat visar att pedagogernas förhållningssätt och egna kunskaper inom området digitala verktyg, anses vara en avgörande faktor för att kunna ge barn möjlighet att utveckla en digital kompetens. Vår studie visar även att digitala verktyg kan användas som en motivation för att lära och utvecklas, samtidigt som det också påvisas en risk för att appar kan begränsa barns utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)