BILDUNDERVISNING OCH SEXUELL IDENTITET : Ikonologiska tolkningar av Francis Bacons couplings

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

Sammanfattning: Bildflödet som unga möts av har ett stort inflytande på deras sätt att tänka. För att kunna orientera sig och skapa mening i sin tillvaro, och delta i en visuell värld krävs kunskap om hur bilder kommunicerar. Undervisning i ämnet bild ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur bildbudskap utformas samt möjlighet att diskutera och kritiskt granska dessa budskap.1I bildämnet behandlas även delar av kunskapsområdet Sexualitet, samtycke och relationer. Bildanalys kan fungera som ett sätt att arbeta med teman som rör identitet och sexualitet, samtidigt som det visat sig att användandet av medie- och reklambilder kan få konsekvensen att normativa föreställningar av kön och sexualitet enbart bekräftas.2 Denna undersökning syftar därför till att synliggöra den figurativa konstbildens potential som underlag för bildanalytisk undervisning. Med utgångspunkt i kunskapsområdet Sexualitet, samtycke och relationer analyseras figurativa målningar av den irländska konstnären Francis Bacon ur ett queerteoretiskt perspektiv med hjälp av ikonografisk/ikonologisk analysmetod. Empirin består av verk med homoerotiska motiv och analysen fokuserar på gestaltandet av sexuell identitet. Genom att tolka bilderna ur en kulturell och historisk kontext synliggörs normer och föreställningar av homosexualitet under 1900-talet senare hälft där de valda verken kan ses både som representativa och meningsskapande aktörer av homosexuell identitet. 1 Kommentarmaterial till kursplanen i bild [Elektronisk resurs], Skolverket, Stockholm, 2011, sid. 8 & 16.2 Simon Ceder, Karin Gunnarsson, Sara Planting-Bergloo, Lisa Öhman & Arvola Orlander Auli, Sexualitet och relationer: att möta ett engagerande och föränderligt kunskapsområde i skolan, Upplaga 1, Studentlitteratur, Lund, 2021. sid. 138.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)