Att leva mer med mindre : En kvantitativ studie om vilka faktorer som påverkar barnfamiljers agerande på C2C-marknaden online

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Företagsekonomi

Författare: Ofelia Arencibia; Frida Söderling; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Marknaden för begagnade produkter växer sig starkare och digitaliseringen har möjliggjort att den numera till stor del äger rum på internet. Vi har studerat barnfamiljers agerande på C2C-marknaden (consumer-to-consumer) online, där vi utgått från världens största sociala media, Facebook, för vår enkätundersökning. Barnfamiljer vill agera hållbart, lever i ekonomisk begränsning men vill samtidigt konsumera i gemensam takt för att inte riskera att hamna utanför normen. Eftersom barn växer snabbt har de även stor omsättning av kläder. Konsumtionen av kläder ökar i Sverige samtidigt som medvetenheten kring hållbarhet också ökar (Sörme & Allerup, 2015). Trots att folk är medvetna så slängs mer än hälften av kläderna i soporna istället för att återvinnas eller återanvändas på olika sätt (Sörme & Allerup, 2015). Frågeställningen för denna studie är ”vilka faktorer påverkar barnfamiljer att köpa/sälja kläder, skor och textilier för barn på C2C-marknaden online?”. I denna studie har vi utgått från forskning inom konsumentbeteende där vi fokuserat på onlinebeteende och barnfamiljers konsumtion. Vi har vidare beskrivit bakgrund och teori kring hållbarhet med inriktning mot kläder och avfallshantering samt gjort en övergripande sammanställning av hur begagnatmarknaden ser ut idag. Den teoretiska referensramen mynnar ut i en sammanfattning där vi presenterar sex olika faktorer som bildar grunden till vår kvantitativa undersökning: tid och bekvämlighet, produkten, hållbarhet, socialt utbyte, ekonomi och diskrepans. Genom en kvantitativ enkätundersökning och via statistisk analys kan vi konstatera att de tre starkaste faktorerna för barnfamiljers agerande på C2C-markanden online är bekvämt och effektivt, hållbarhet och att tjäna/spara pengar. Vi kan även konstatera att faktorerna är olika starka beroende på hur aktiva barnfamiljer är på marknaden och att det finns skillnader när det gäller att köpa och sälja produkter på denna marknad. De minst aktiva påverkas i mindre utsträckning av bekvämt och effektivt, hållbarhet och att tjäna/spara pengar och lämnar i störst utsträckning begagnade kläder till släkt, vänner och familj. De mest aktiva påverkas mest av tid och bekvämlighet, hållbarhet och tjäna/spara pengar och lämnar minst begagnade kläder till släkt, vänner och familj. Slutligen kan vi se att de som är medelaktiva utmärks av att de lämnar mest kläder till återanvändning och återvinning. Vidare kan vi konstatera att varor med hög kvalitet och högt inköpspris i större utsträckning säljs på C2C-marknaden online. Resultatet visar även att frekvensen av sålda/köpta produkter hos barnfamiljer delvis kan förklaras av vilka andra alternativ de använder för att göra sig av med kläder, som återanvändning, återvinning, lämna till släkt, vänner och familj och slänga i hushållsavfallet. Vi vill med denna uppsats kartlägga konsumenters beteende på C2C-marknaden online då vi anser att den är en viktig del av framtidens affärssamhälle. Faktorerna som visats påverka konsumenters beteende på C2C-marknaden online skulle kunna beaktas i traditionell handel och vi hävdar att den handel som pågår på sociala medier är så pass utspridd och omfattande idag att den borde uppmärksammas i större omfattning av både konsumenter och företag. Vi menar att C2C-marknaden online är en del av framtiden som erbjuder ett hållbart alternativ till dagens överkonsumtion, där produkter används hela sin livscykel.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)