Skolkuratorn och den digitala ungdomen : En kvalitativ studie om skolkuratorers sociala arbete och deras möte med "Digital natives"

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Författare: Denise Carsbrant; Marielle Gröndahl; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka skolkuratorns sociala arbete och vad de professionella upplever att elever främst behöver stöd med. Vidare ämnade studien undersöka skolkuratorns upplevelse av att arbeta med ‘digital natives’. Studien har en kvalitativ ansats och nio semistrukturerade intervjuer genomfördes med skolkuratorer från grund- och gymnasieskolor i två jämnstora kommuner i mellansverige. Empirin analyserades genom tidigare forskning samt Bertalanffy och Bronfenbrenners systemteoretiska perspektiv. Resultatet visar att skolkuratorns arbete främst består av individuella samtal med elever, arbete inom elevhälsoteam och samverkansmöten. Arbetssituationen påverkar möjligheten för skolkuratorn att arbeta förebyggande och hälsofrämjande då tidsbrist är ett förekommande problem. Skolkuratorn upplever att elever främst behöver stöd med stress, ångest, sömnproblem och konflikter samtidigt som mobiltelefon och internet är en stor del av elevernas vardag. Skolkuratorn får arbeta med konsekvenser som uppstår av elevernas sociala kontakt över mobiltelefon och internet, vilka för det mesta verkar vara konflikter, kränkningar och bildspridning. Skolkuratorernas individbaserade arbetssätt kan i relation till socialt arbete problematiseras. Det skymtas även en frånvaro av ett socialt perspektiv på skolkuratorernas förståelse kring elevernas relation till mobiltelefon och internet. Samtidigt urskiljs ett behov av reflektion kring hur konsekvenser av mobiltelefon- och internetanvändning ska förstås inom socialt arbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)