Mobbning i skolan : Elevers hälsa och de olika mobbningsstrategierna

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI; Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Författare: Besarta Ademi; Anna Carin Sjöholm; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund: I dagens skola finns det elever som tyvärr blir trakasserade av andra elever. Mobbning är ett problem som existerar i dagens skola som behöver lyftas fram samt där alla inom skolverksamheten blir medvetna om vad mobbning kan orsaka för negativa effekter. Syfte: Vi vill med denna litteraturstudie undersöka hur mobbning kan påverka barn och ungdomars hälsa samt undersöka hur olika metoder och strategier av mobbning används för att mobba. Metod: Det här är en systematisk litteraturstudie där vi sökte inom databaserna: ELIN, ERIC och Libris. Vi har använt oss av sju olika vetenskapliga artiklar i vår studie. Resultat: Vi har med vår litteraturstudie kommit fram att ungdomars psykiska hälsa påverkas starkt av mobbning oberoende om man är offer till mobbning eller en mobbare som utför trakasserier. I vår undersökning har vi även funnit att metoden för att utföra mobbning via nätet samt användningen av elektronik är en strategi för att trakassera individer. Slutsats: Dagens skola behöver vara uppmärksam att mobbning kan förekomma ur olika strategier. Nätmobbning ingår i den verbala mobbningen. Det är ett nytt och modern sätt för ungdomarna att använda sig av för att hota och trakassera en individ. Men också en av de lättaste att upptäcka än exempelvis tyst mobbning samt är en av de enklaste att upptäcka. Det är också viktigt att påpeka att individer oavsett de som blir utsatta av mobbning och de som utför handlingarna inte mår bra av mobbning.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)