Tiltbar reverse trike : Utveckling och prototyptillverkning

Detta är en Master-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

Sammanfattning: I denna rapport presenteras utveckling och prototyptillverkning av ramen och tiltfunktionen till en tiltbar reverse trike. En reverse trike är ett fordon med ett bakhjul och två framhjul. Bakhjulet är det drivande hjulet medan de två framhjulen är de styrande. Ett personligt intresse har alltid funnits för cyklar och cykelliknande fordon med fler än två hjul. I stort sett samtliga cyklar av den typen som finns kommersiellt tillgängliga idag använder sig utav en stel ram med begränsad fjädring på respektive hjul. Problemet med dessa är att de inte ger samma inlevelse vid färd som exempelvis en vanlig tvåhjulig cykel eller en motorcykel där fordonet kan lutas vid kurvtagning för att bättre utnyttja vikt och tyngdpunkt för att inte tippa. Det är den känslan som saknas hos dagens cykelliknande fordon. Projektet är utfört som ett examensarbete inom Produktutveckling – konstruktion under våren 2014 på Mälardalens högskola och är på D-nivå (30 högskolepoäng). Frågeställningarna som ligger till grund för projektet är: 1. Vilka regler gäller för ett pedallöst cykelklassat fordon? 2. Vilket material bör användas för att få en lätt och hållbar konstruktion? 3. Vilken lösning lämpar sig bäst för fjädring? 4. Hur kan ramen konstrueras för att möjliggöra tiltning? Projektet inleds med en informationsinhämtning där lagar och regler kring den typen av fordon undersöks och problemscenarion tas fram. Resultaten ligger sedan till grund för genereringsprocessen som avslutas med en konceptrealisering och prototyptillverkning. Under arbetet har funktionslösningar analyserats och med beräkningar har hållfastheten på prototypen fastställts. Det slutliga konceptet är en ram för en rent eldriven cykel av typen reverse trike, det vill säga att cykeln har ett bakhjul och två stycken framhjul. Den är rent eldriven och det innebär att fordonet inte har pedaler för framdrivning utan att den endast drivs av en elmotor. Det som skiljer detta koncept från befintliga produkter och som dessutom är huvudsyftet med konceptet och gör det unikt, är möjligheten att tilta som idag är i stort sett obefintligt hos konkurrenterna. Det har inte kunnat utföras några tester då prototypen inte hann färdigställas. Konceptet uppfyller endast genom teoretisk analys de krav som har ställts. Prototypen tillverkas i aluminiumprofiler av typen EN6063-T6, Aluminiumplåt av typen EN6082-T6 samt ett antal detaljer i nylon och stål. Konceptet uppfyller kraven från Transporstyrelsen vilket gör den laglig att framföras i trafik enligt svensk lag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)